Projekt miał na celu uchwycenie przykładowego zbioru zadań dla klasy czwartej. W założeniach zeszyt ćwiczeń ma być pomocny dla wszystkich dzieci, nie tylko tych z predyspozycjami artystycznymi. Ma nie tylko wyjaśniać, czym jest plastyka, ale przede wszystkim intrygować, zachęcać rozgrzewać do współpracy.
Stymulacja plastyczna poprzez zabawę uznana została za jedyną słuszną metodę w tym wydaniu. Dzięki „Przybornikowi” uczniowie mają szanse na skuteczną ekspresję za pomocą mowy niewerbalnej. Mocną stroną publikacji jest strona graficzna – nie tylko po to, żeby przyciągać odbiorców, lecz także by wyrabiać w uczniach poczucie estetyki, co ma się odbywać na wyższym poziomie niż zwykle, w odniesieniu do dotychczasowych materiałów ćwiczeniowych.
W imię zasady, że liczy się jakość nie ilość, zadania zostały tak dobrane, aby nie wywierać presji na siatce godzin lekcyjnych. Swoboda ma towarzyszyć również nauczycielom współpracującym z tą publikacją, co ma mieć pozytywny oddźwięk w postaci wymarzonych lekcji plastyki. „Przybornik” ma być „czystą” przyjemnością.
Publikacja ta powstała w oparciu o liczne warsztaty, ankiety oraz badania.