Celem projektu jest pokazanie tożsamości miasta Ruda Śląska przez stworzenie całościowej identyfikacji wizualnej, która będzie opierać się na określonych wzorcach, zarówno w sferze instytucjonalnej, jak i na płaszczyźnie promocyjnej. Myśl przewodnia projektu odwołuje się do miasta, które ma świadomość swojego charakteru, które jest dumne ze swej górniczej kultury i które jest innowacyjne przy jednoczesnym zachowaniu tradycji.
Głównym założeniem projektowym podczas tworzenia identyfikacji wizualnej miasta Ruda Śląska jest nawiązanie do kultury i tradycji śląskiej, w oparciu o mocno zakorzenione wartości górnicze. Cechami, które określają markę miasta, jest prostota, a zarazem i estetyka. Pierwsza cecha umożliwia zwięzłą i łatwą komunikację z odbiorcami, a jednocześnie pozwala na dostosowanie znaku i elementy graficzne do różnych celów. Druga cecha stwarza natomiast możliwość odbioru identyfikacji wizualnej miasta w sposób rzetelny i profesjonalny.
Zbudowanie silnej marki opartej przede wszystkim na tradycji przy jednoczesnym zachowaniu nowoczesności pozwala na lepszą promocję miasta, zarówno w dziedzinie kultury, sportu czy historii danego regionu. Dzięki temu miasto stałoby się również miejscem atrakcyjnym do inwestowania i z całą pewnością bardziej umocniło więź pomiędzy mieszkańcami, stwarzając poczucie wspólnoty i jedności.