Tag – projekt kroju pisma inspirowanego tagami graffiti

Wyświetl w zestawieniu
Autor/ka – Artur Rawa
Data obrony – 2023-09-22
Uczelnia –
Promotor/ka – dr. hab Ireneusz Kuriata
TAG jest eksperymentalnym krojem pisma, łączącym w sobie geometryczne formy liter i elementy charakterystyczne dla tagów graffiti. Celem projektu była próba uchwycenia ekspresyjnych form literniczych w spójny i czytelny krój, oddający przy tym uliczny i graficiarski charakter. Proces poszukiwania opierał się na wyrobieniu własnego stylu w tagowaniu przez autora, a następnie zdigitalizowaniu liter i nadanie im odpowiedniej formy. Minuskuły zachowują jednolity dukt, natomiast majuskuły oraz cyfry są bardziej zróżnicowane. Krój pisma posiada polskie znaki diakrytyczne i dwie dodatkowe grubości, jest także systematycznie wzbogacany o nowe glify. Projekt kroju nie miał być jedynie próbą przerysowania i naśladowania tagów. Celem było znalezienie syntezy pomiędzy kreślonymi markerem lub sprayem literami, a czystą i czytelną formą.
Multidyscyplinarny projektant, zajmuje się głównie tworzeniem identyfikacji wizualnych, projektowaniem krojów pism oraz animacją. Absolwent kierunku Grafika Projektowa na Akademii Sztuki w Szczecinie.
Zdjęcie dyplomu #1 Zdjęcie dyplomu #2 Zdjęcie dyplomu #3 Zdjęcie dyplomu #4 Zdjęcie dyplomu #5

[de]sakralizacja: o przemianach społeczno-religijnych w Polsce w ujęciu statystycznym

Wyświetl w zestawieniu
Autor/ka – Joanna Miler
Data obrony – 2023-04-13
Uczelnia –
Promotor/ka – dr hab. Danuta Dąbrowska-Wojciechowska
Książka ,,[de]sakralizacja” porusza zagadnienia takie jak: czym jest religia, jak wygląda wiara Polaków, jak społeczeństwo i środowisko wpływa na naszą wiarę, jakie problemy ma obecny Kościół katolicki i jak przedstawia się kierunek zmian religijnych w Polsce w kontekście postępującej sekularyzacji. Analiza opiera się na teoriach religijnych oraz danych statystycznych zebranych w Polsce w latach 1985-2022 przez CBOS i GUS. Rosnący konflikt pomiędzy polskim Kościołem a społeczeństwem sprawia, że coraz więcej ludzi zaczyna kwestionować rolę religii w swoim życiu. Projekt książki ma być próbą obiektywnego spojrzenia na religię. Czytelnik zostaje zachęcony do samodzielnego analizowania poruszanych w książce zagadnień i formułowania własnej opinii. Jego uwaga skupiać ma się na wykresach, które mają formę odręcznych rysunków, aby podkreślić złożoność i trudność zamknięcia tematu wiary w sztywnych liczbach.
Mieszkająca od urodzenia w Szczecinie entuzjastka książek. W kręgu jej zainteresowań znajduje się przede wszystkim psychologia, filozofia, lingwistyka i szeroko rozumiana kultura. Tworząc swoje pracy, pragnie opowiedzieć pewną historię, a także zachęcić do refleksji lub spojrzenia na coś z zupełnie innej perspektywy.
Zdjęcie dyplomu #1 Zdjęcie dyplomu #2 Zdjęcie dyplomu #3 Zdjęcie dyplomu #4 Zdjęcie dyplomu #5

LIMINAL - dziennik obserwacji

Wyświetl w zestawieniu
Autor/ka – Kornelia Biały
Data obrony – 2022-03-16
Uczelnia –
Promotor/ka – dr hab. Danuta Dąbrowska Wojciechowska

Liminal (z ang.)- zawieszony między dwoma stanami, w stanie przejścia. Prezentowana praca polega na zaprojektowaniu nowego rodzaju pacjenta przyszłości, oraz późniejszym prowadzeniu obserwacji, udokumentowanych za pomocą środków wizualnych. Autorka zakłada dynamiczny rozwój inżynierii hodowli tkankowych i powstanie zupełnie nowych istnień, które również będą wymagały kompleksowej opieki medycznej. Pacjenci będą zbudowani z komórek człowieka i utrzymywani przez niego przy życiu. Jak daleko posuniemy się moralnie przy tworzeniu nowych organizmów? Na podstawie własnych doświadczeń początkującej lekarki, stara się prowadzić odbiorcę przez etapy diagnostyczne i analizę badań. Jednocześnie podkreśla ironię całego procesu, wynikającą ze stworzenia czegoś, co później jest nam tak obce.

Praca składa się z trzech części. Pierwszą jest forma przestrzenna - symbolizuje pacjenta, który jest obiektem wszystkich prezentowanych badań. Drugą składową pracy jest publikacja artystyczna, będąca zbiorem zdjęć, badań, obserwacji i komentarzy. Trzecią częścią jest film, składający się z krótkich urywków wizualnie podsumowujących całość i uzupełniających badania obrazowe.

Szczecinianka, absolwentka Komunikacji Wizualnej na Akademii Sztuki w Szczecinie oraz kierunku lekarskiego na Pomorskim Uniwersytecie Medycznym. Kornelia w swoich pracach często łączy sztukę z medycyną. Uważa, że te dwie dziedziny są dla siebie ciągłym źródłem inspiracji. Jej dyplom licencjacki, zrealizowany w Pracowni Wydawnictw i Publikacji Multimedialnych, skoncentrowany jest na tematyce bio-artu i dotyczy przyszłości rozwoju inżynierii hodowli tkankowych. Aktualnie pracuje jako lekarka i w dalszym ciągu równolegle rozwija swoje umiejętności projektowe na drugim stopniu Wzornictwa.
Zdjęcie dyplomu #1 Zdjęcie dyplomu #2 Zdjęcie dyplomu #3 Zdjęcie dyplomu #4 Zdjęcie dyplomu #5

We*

Wyświetl w zestawieniu
Autor/ka – Dawid Fik
Data obrony – 2022-03-16
Uczelnia –
Promotor/ka – dr hab. Anna Witkowska, mgr Marta Madej
Współczesny świat proponuje nam niezliczoną ilość cyfrowych rozwiązań. Pozwalających trwać nam w ciągłym podłączeniu. Oba światy stale się przenikają, trudno wskazać, gdzie kończy się świat cyfrowy, a gdzie zaczyna fizyczny. Jako ludzie pojmujemy rzeczywistość tu i teraz. Świat online, miał na celu zaoszczędzenie naszego czasu, ale w świecie offline nam go zabrał. Projekt porusza temat naszego dobrostanu i relacji budowanych z światem cyfrowym, przekładając je na serie opakowań i kubków inspirowanych kulturą cyfrowej rzeczywistości. Kubek jako obiekt powszechny stał się symbolem naszej obecności w świecie rzeczywistym, kiedy my przenosimy się do świata cyfrowego. Stworzona manufaktura We* jest miejscem, gdzie wytwarzane są dobra ceramiczne jako metafora cyfrowej codzienności. Kształty kubków inspirowane są zjawiskami FOMO, 24/7, kulturą trolli internetowych, koncepcją świata lustrzanego, a także balansem, który każdy z nas powinien zachować. Opakowania pełniące funkcję informacyjną o zjawisku i produkcie – strona zewnętrzna. Wewnętrzna posiada walor edukacyjny – antidotum, jak radzić sobie z wyzwaniami świata online.
Absolwent studiów licencjackich w Akademii Sztuki w Szczecinie na kierunku Wzornictwo – specjalności Komunikacja Wizualna. Z pochodzenia Ślązak, fan paprykarza z wyboru. Na co dzień projektuje opakowania, ostatnio fan ceramiki. W procesie projektowym łączy różne, często niepasujące do siebie wątki. Łączy je tak często, jak często je gubi.
Zdjęcie dyplomu #1 Zdjęcie dyplomu #2 Zdjęcie dyplomu #3 Zdjęcie dyplomu #4 Zdjęcie dyplomu #5

Projekt aplikacji do zarządzania upływem czasu T/ME

Wyświetl w zestawieniu
Autor/ka – Marta Masella
Data obrony – 2021-05-25
Uczelnia –
Promotor/ka – mgr Patryk Grygierczyk | prof. dr hab. Kamil Kuskowski
Spekulatywny projekt aplikacji do zarządzania upływem czasu T/ME. Ma za zadanie przywrócić postrzeganie czasu jako indywidualnego odczucia. Przyjęty system pomiaru wytwarza konieczność podporządkowania się sztywnym definicjom, nie zostawiając miejsca na subiektywne doświadczenia i elastyczne postrzeganie przemijających chwil. Proces realizacji pracy bazował na materiałach teoretycznych rozwijających kontekst percepcji, wstępnym prototypowaniu, wywiadach z użytkownikami, wizualnym projekcie konceptu oraz identyfikacji wizualnej. Koncepcja skierowana jest do odważnych indywidualistów oraz osób chętnych do podjęcia dyskusji na temat znaczenia czasu w dzisiejszym świecie.
zaciekawiona światem projektantka z wielkimi marzeniami. Projektuje identyfikacje wizualne, opakowania, publikacje, strony internetowe, aplikacje, marki i spekulacje. Motywuje ją wizja redesign'u otaczającej rzeczywistości. W procesie najbardziej fascynuje ją popełnianie błędów i eksperymentowanie. Design jest dla niej pretekstem do rozpoczęcia dyskusji. Aspekt wizualny stanowi drugorzędną kwestię – powinien być tłem dla konceptu i wynikać z przepracowanego procesu. W projektowaniu poszukuje świeżości i autentyczności.
Zdjęcie dyplomu #1 Zdjęcie dyplomu #2 Zdjęcie dyplomu #3 Zdjęcie dyplomu #4 Zdjęcie dyplomu #5

Tatczezna. Opowieść o dorastaniu na Kaszubach.

Wyświetl w zestawieniu
Autor/ka – Karolina Ściechowska
Data obrony – 2020-09-28
Uczelnia –
Promotor/ka – dr Marta Dziomdziora
“Tatczezna. Opowieść o dorastaniu na Kaszubach” to książka artystyczna, uzupełniona o cykl grafik wielkoformatowych. Tatczezna po kaszubsku oznacza ojczyznę. Praca powstała w celu upowszechnienia regionu i kultury Kaszub. Książka powstała w technice druku cyfrowego wzbogaconego wypukłodrukiem (drukiem ślepym), co jest współczesną interpretacją kaszubskiej sztuki ludowej. Historia opowiedziana w książce przedstawia Kaszuby z perspektywy dziecka, które się tam wychowywało. Tekst napisany przez autorkę przyjął formę wiersza wolnego. Ilustracje wykorzystują raster, linię i płaskie płaszczyzny, kolorystyka jest monochromatyczna z dodatkiem niebieskiego (kolor Kaszub). Font Modraki, wykorzystany w książce został również zaprojektowany przez autorkę, nawiązuje do ornamentyki kaszubskich wzorów. Uzupełnieniem książki są grafiki wielkoformatowe przedstawiające krajobraz Kaszub. Grafiki powstały w technice druku cyfrowego na wysokiej jakości papierze do wydruków artystycznych Hahnemuhle German Etching (310g). Ich wielkość to 100x70cm. Prezentowane prace występują pojedynczo, w dyptykach oraz tryptykach.
pochodząca z Kaszub, absolwentka Grafiki Projektowej na Akademii Sztuki w Szczecinie. Zajmuje się zarówno grafiką projektową, jak i warsztatową. W swoich pracach często łączy techniki grafiki cyfrowej z tradycyjnymi metodami druku, m.in. serigrafii, litografii i wypukłodruku. Uczestniczyła w zbiorowych wystawach, m.in. w Szczecinie, Poznaniu i Toruniu.
Zdjęcie dyplomu #1 Zdjęcie dyplomu #2 Zdjęcie dyplomu #3 Zdjęcie dyplomu #4 Zdjęcie dyplomu #5

"Jak TO ugryźć", czyli ilustrowany elementarz wychowania seksualnego

Wyświetl w zestawieniu
Autor/ka – Aleksandra Szwajda
Data obrony – 2020-06-30
Uczelnia –
Promotor/ka – dr hab. Ireneusz Kuriata
Jak TO ugryźć jest ilustrowanym elementarzem dla młodzieży powyżej 15 roku życia. Ma on przypomnieć oraz uzupełnić najistotniejszą wiedzę zdobytą w szkole na zajęciach Wychowania Do Życia w Rodzinie. Poruszane w nim zagadnienia edukacji seksualnej zredagowane są na podstawie porad lekarzy specjalistów oraz podane w przystępnej i uproszczonej formie językowej (słownictwo nacechowane seksualnie zostało sprowadzone do określeń, jakimi posługują się najczęściej nastolatkowie w rozmowach, czyli “TO, TEGO, TYM, ON, ONA). Elementarz nie służy do propagowania niecenzuralnych treści czy zachowań, ale ma uświadomić młodych ludzi o ryzyku wynikającym z rozpoczęcia aktywnego życia seksualnego oraz zminimalizować odsetek ciąż wśród niepełnoletniej jeszcze młodzieży. Publikacja została podzielona na 4 główne działy, a obok każdego z nich występuje ilustracja przedstawiająca różne kształty poszczególnych elementów ciała, aby pokazać, że te promowane przez media i uważane “za idealne”, tak naprawdę są w naturze rzadkością, a każda osoba wygląda inaczej.
absolwentka Akademii Sztuki w Szczecinie. Zawodowo zajmuje się graniem na nerwach oraz wszelkimi działaniami plastycznymi – projektowaniem identyfikacji wizualnych, publikacji książkowych oraz ilustracji, zwłaszcza tej dla najmłodszych. W pracy nie ogranicza się do jednego stylu – uważa, że każdy projekt zasługuje na indywidualne podejście i dobranie odpowiednich technik. Prywatnie jest miłośniczką kultury skandynawskiej. Słucha Wardruny, Danheimu, Leprousa i Rammsteina – to te zespoły motywują ją do każdego działania. Kocha wikingów, psy, lisy i skarpetki nie do pary :)
Zdjęcie dyplomu #1 Zdjęcie dyplomu #2 Zdjęcie dyplomu #3 Zdjęcie dyplomu #4 Zdjęcie dyplomu #5

Stettinum Nicodemus Pro, proces powstawania

Wyświetl w zestawieniu
Autor/ka – Piotr Nikodem Wardziukiewicz
Data obrony – 2020-03-10
Uczelnia –
Promotor/ka – mgr Ondrej Smerda
Główną ideą projektu było zachowanie zanikających pozostałości typograficznej przeszłości Szczecina, która mimo okrojonej przez czas rozpiętości glifów może być inspiracją do wielu przyszłych rozszerzeń już powstałej rodziny. Stettinum Nicodemus Pro to rodzina krojów pism składająca się z 24 odmian. Trzy z nich są wariantowe, 21 jest ukierunkowanych na konkretną kategorię wagową. Blokowa konstrukcja o regularnej budowie i stosunkowo wysokiej minuskule pozwala na wiele różnych zastosowań. Wersje 700, 800 i 900 w odmianach klasycznych (Sansum i Serifum) są przewidziane do tytułów, nagłówków i wyróżnień, kroje od 300 do 600 z odłamu Serifum i Sansum to kroje tekstowe. Cursivum wyróżnia się na tle pozostałych dwóch gałęzi Stettinum, więc można go używać do wyróżnień i wtrąceń w tekście ciągłym, ale nic nie stoi na przeszkodzie składu bloku tekstu właśnie tą odmianą.
urodzony w 1997 roku. Studia na Wydziale Wzornictwa Akademii Sztuki w Szczecinie (2016-2020) ukończył z oceną celującą i wyróżnieniem. Senator w Senacie Akademii Sztuki w Szczecinie. Członek i Koordynator Projektowy Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej. Członek ATypI (Association Typographique Internationale). Wielokrotny Stypendysta Rektora. Dwukrotny Stypendysta Prezydenta Miasta Szczecin oraz Stypendysta Stypendium MKiDN. Autor kilkunastu rodzin krojów pism oraz wielu Systemów Identyfikacji Wizualnej (w Polsce i za granicą). Inicjator rewitalizacji i digitalizacji Szczecińskiej typografii.
Zdjęcie dyplomu #1 Zdjęcie dyplomu #2 Zdjęcie dyplomu #3 Zdjęcie dyplomu #4 Zdjęcie dyplomu #5

NOWOtwór

Wyświetl w zestawieniu
Autor/ka – Kamila Dereń
Data obrony – 2019-07-01
Uczelnia –
Promotor/ka – dr hab. Arkadiusz Marcinkowski, prof. nadzw..
Interaktywny video - art oraz instalacja poruszająca problem rozwoju Wszechświata i cywilizacji z naciskiem na działalność wytwórczą ludzi, która powoduje zakłócenia w istnieniu Naszej planety. Przedstawione są wspomnienia związane z postępem technicznym, mutacjami i przeobrażeniami. Sztuczne przedmioty zaczynają zastępować elementy organiczne prowadząc do ich degeneracji i wyniszczenia Ziemi. Prezentacja dyplomu odbywała się w dwóch niewielkich pomieszczeniach, gdzie w jednym wyświetlona została animacja z udziałem kamery Kinect - która podobnie jak człowiek na Ziemię, tak ona na animacji wprowadzała zakłócenia w formie szumu. W drugim pomieszczeniu znajdował się obiekt - szklane naczynie nawiązujące do instalacji Duchamp'a, który w prezencie dla przyjaciela przywiózł czyste powietrze z Paryża. W kolbie zamknięte zostało brudne powietrze jako element, który pozostanie po Nas na Ziemi.
obecnie współpracuje i prowadzi własne studio, gdzie zajmuje się projektowaniem graficznym i ilustracją. Zajmuje się także animacją 2 i 3D. W pracach artystycznych stara się poruszać społeczne problemy. Dyplom licencjacki opierał się na kulturze smartfonów natomiast praca magisterska obejmuje obszar zanieczyszczeń i wyniszczenia Ziemi. Mimo mrocznych tematów dyplomowych uwielbia tworzyć ilustracje dla dzieci - to bardzo duża odskocznia. Dobra herbata, otoczenie zieleni i szkicownik - bez tego nie rozpocznie się dobry dzień!
Zdjęcie dyplomu #1 Zdjęcie dyplomu #2 Zdjęcie dyplomu #3 Zdjęcie dyplomu #4 Zdjęcie dyplomu #5

Mathematical – Identyfikacja wizualna

Wyświetl w zestawieniu
Autor/ka – Mateusz Białek
Data obrony – 2012-06-01
Uczelnia –
Promotor/ka – dr hab. Ireneusz Kuriata

Na pracę składają się następujące elementy: projekt logo – wraz z zaprojektowaniem autorskiej typografii, projekt materiałów biurowych oraz promocyjnych, a także projekt opakowań na płyty winylowe i CD. Znak graficzny oraz projekt opakowań oparte są o ten sam motyw, czyli kształt litery M, oraz symbol plus nawiązujący do nazwy Mathematical. Papeteria oraz inne materiały zostały zbudowane na siatce modularnej, która wynika z kątów zawartych w logo.

designer obecnie zajmujący się projektowaniem identyfikacji wizualnych oraz opakowań. Uwielbia minimalizm, ale taki który ma swoje uzasadnienie w funkcjonalności, a nie jest ślepym podążaniem za trendami. Jego drugą pasją jest tworzenie pokręconych dźwięków zwanych muzyką Drum and Bass, której to poświęca się już od 10 lat.
Zdjęcie dyplomu #1 Zdjęcie dyplomu #2 Zdjęcie dyplomu #3 Zdjęcie dyplomu #4 Zdjęcie dyplomu #5